Privacy is belangrijk, de nieuwe AVG-wet

verhoor-mark-zuckerberg-bij-europees-parlement-toch-via-livestreamdinsdag 22 mei 2018

Vandaag is Facebook-baas Mark Zuckerberg op bezoek in Brussel. Hij zal onder andere moeten uitleggen hoe Facebook de nieuwe Europese privacywet gaat naleven. Die treedt vrijdag in werking. De wet heet officieel de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), of in het Engels: General Data Protection Regulation (GDPR). Die is twee jaar geleden in het Europees Parlement goedgekeurd.

Vandaag is Facebook-baas Mark Zuckerberg op bezoek in Brussel. Hij wordt vanavond een uur lang ondervraagd door de fractievoorzitters. Het Parlement wilde Zuckerberg eigenlijk veel uitgebreider ondervragen, maar dat heeft de Amerikaan geweigerd. Gelukkig is de hoorzitting straks online te volgen, en niet achter gesloten deuren, zoals eerst de bedoeling was.
 
Zuckerberg zal onder andere moeten uitleggen hoe Facebook de nieuwe Europese privacywet gaat naleven. Die treedt vrijdag in werking. De wet heet officieel de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), of in het Engels: General Data Protection Regulation (GDPR). Die is twee jaar geleden in het Europees Parlement goedgekeurd. Volgens de nieuwe wet moeten bedrijven expliciet toestemming vragen om persoonlijke gegevens van mensen te gebruiken. Die toestemming kun je dan dus ook weigeren.
 
De AVG is het Europese antwoord op de techreuzen die miljarden verdienen met het verzamelen van onze persoonsgegevens. Soms gaat dat echt mis, zoals toen Facebook het Britse bedrijf Cambridge Analytica toestond gegevens te verzamelen van miljoenen mensen. De meesten van hen wisten daar niks van en waren door Cambridge Analytica nooit ergens om gevraagd. Die gegevens werden vervolgens gebruikt voor gerichte politieke advertenties. Na komende vrijdag zouden Facebook en Cambridge Analytica voor zoiets een enorme boete krijgen.
 
De wet is nieuw en zal dus over een tijdje geëvalueerd moeten worden. Het controleren van de naleving is in de dynamische, complexe en vooral enorm grote wereld van het internet nog een lastig punt. Lukt het om de techreuzen in bedwang te houden? Wat betekent het eigenlijk voor kleine adverteerders? Kunnen die hun doelgroep nog wel vinden? Wat mij betreft is de grootste winst al behaald: veel mensen zijn zich nu echt bewust geworden van het belang van privacy.
 
In Nederland is de toezichthouder de Autoriteit Persoonsgegevens. Op hun website vindt je alle mogelijke informatie over deze nieuwe wet: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/ . Ik zal de komende tijd in ieder geval goed opletten of de controle op deze nieuwe wet in orde is.
(Foto ANP)
Labels
Harderwijk

« Terug